Bygg deg nettverk

,

Arne Turtumøygard, styreleder i senioravdelingen, ser tilbake på et langt liv i logistikkbransjen. Og han understreker at gleden ved logistikk ikke forsvinner selv om han og kollegene har trådt inn i pensjonistenes rekker. Nedenfor deler han noen tanker.

For den som har vært i logistikkbransjen fra starten på 1960-rene, har opplevd mange store endringer i tankegang og gjennomføring for vareflyt. I starten var det en uskrevet lov at det kun var salgsfolk som skulle ha kontakt med kundene. For innkjøpte varer var det kun innkjøpsavdelingen som kun skulle har kontakt med leverandørene.

Slikt opplegg ga selvfølgelig aldri en optimal løsning med tanke på verdikjeden. Helhetstankegangen manglet.

I de fleste bedrifter kan vareflyten grovt sett deles i tre:

• Inngående logistikk
  • Intern logistikk
  • Utgående logistikk

En logistikers jobb er å knytte sammen disse tre leddene til sin verdikjede. For å lykkes i dette må du bygge deg nettverk med personer både på leverandørsiden og kundesiden og kjenne de muligheter som eksisterer. Som oftest er det slik at du kan forlange av dine leverandører at det er de som oftest skal tilpasse seg deg, mens det på kundesiden er du som må tilpasse deg.

For å gjennomføre dette er det en grunnleggende forutsetning at du følger med i utviklingen både digitalt og faglig i den bransjen du arbeider. Det greier du ikke uten å bygge deg nettverk. Foruten løpende kontakt med personer som driver med det samme som deg selv både hos kunder og leverandører, må du ha et forum der du kan vedlikeholde dine faglige kunnskaper. Her kommer Logistikkforeningen inn i bildet. Her møter du personer fra de fleste bransjer som du vil ha stor nytte og glede av å bli kjent med og utveksle kunnskaper og erfaringer med. Her vil du også møte mange som arbeider innen samferdsel slik at du kan holde deg ajour med de muligheter som eksisterer, eller dere kan utvikle nye løsninger sammen. Møt opp på møter, vær aktiv, ta kontakt med personer du ikke kjenner fra tidligere. Ta og gi av din kunnskap og erfaring.  Det er den måten du bygger opp ditt nettverk for å bli en god logistiker.

For oss som er i Seniorgruppen, og ser i bakspeilet, har dette nettverket utviklet seg slik at vi ikke gir oss etter at vi er blitt pensjonister. Nettverk er blitt til vennskap. Kall oss gjerne for fagidioter. Det er vel det vi er.

Mvh. Arne Turtumøygard