Den 19. Mars vender vi nesen tilbake til Høgskolen i Molde der det hele startet for en aldri så liten fagdag hvor fokuset er bærekraft og miljø.

Vi får aldeles flott besøk fra to av Norges ledende aktører på bærekraft & miljøsatsninger nemlig Bjarte Grostøl fra ASKO Norge og Kjell Åge Dyrnes fra Posten Bring. Det kommer også kort reist informasjon i form av opplysende og høyst relevante innlegg både fra en av skolens egne professorer som er ekspert på dette området, nemlig selveste Harald Hjelle men og Nina Kvadsheim leder for bærekraft og sirkulær økonomi i iKuben kommer for å gi oss et innblikk i sirkulær økonomi innen veitransport.

Høgskolen i Molde er den perfekte arenaen for å diskutere bærekraftige løsninger for fremtiden, det er tross alt her vi finner fremtidens logistikkgründere og om vi får være såpass selvsikre, de beste logistikk studentene i landet!

Ta med deg en kollega eller to, eller ti, og bli kjent med både bærekraftige satsinger, samt ivrige studenter, dette er en fagdag du ikke vil gå glipp av!

Det vil bli servert en fortreffende lunsj i kantinen på Høgskolen og kaffe underveis:

PROGRAM 

12.00 – 12.45   Oppmøte og lunsj 

13.00 – 13:40  «Returlogistikk i ASKO» Bjarte E. Grostøl –  Logistikksjef Konsern – ASKO NORGE AS

13:40 – 14:00  «Sjø, veg og miljø – Står gamle sannheter for fall?»Dr. Harald Hjelle – Professor – Høgskolen i Molde

14:00 – 14:30   Kaffe/Mingling

14:30 – 15:00  «The Role of Circular Economy in Road Transport»Nina Pereira Kvadsheim, Ph. D – Leder for bærekraft og Sirkulær Økonomi – iKuben

15:00 – 15:30 «Grønne leveranser i by og distrikt!» Kjell Åge Dyrnes – Senior Prosjektleder Logistikk – Posten Bring AS

15:35 – Årsmøte

Vi håper på å se så mange som mulig av dere på vårt etableringssted!

Torsdag 14. Mars inviterer avdeling Rogaland til Middag med Fag og årsmøte på Scandic Royal Stavanger.

Tema for kvelden er hvordan teknologi kan forbedre logistikk, lagerløsninger og transport. Det er Magne Hatteland fra PIO, og Birgith Rosseland og Andreas Ursin Hellebust fra Always Cargo som vil gi oss faglig påfyll denne kvelden.
Til å lose oss igjennom det hele og gi oss noen muntre innslag har vi i år engasjert Tommy Stoltenberg.

Påmelding kan gjøres vi arrangementer eller ved link i utsendt e-post.

Tirsdag 13. februar arrangerer vi årsmøte for Østlandsavdelingen i Logistikkforeningen. Vi kombinerer årsmøtet med litt faglig påfyll og middag:

Årsmøte Logistikkforeningen avd. Østlandet
Sted:
Park29, Parkveien 29 Oslo
Tid: Tirsdag 13. februar kl. 17.00

Program:
17.00-18.00: Årsmøte
18.00-19:00: Faglig program, LogistikkNerdene med tema: Digitoll. Innleder er advokatfullmektig i NHO LT Martin Bentzen Often. Her har du sjansen til spørre om alt du lurer på om den omfattende omleggingen som ubønnhørlig kommer.
19.30: Middag (Kostnad 750,- for toretters meny og velkomstdrink)

Årsmøte og faglig program er gratis, men vi vil gjerne ha en påmelding for å ha oversikt over hvor mange som kommer. Ønsker du middag er kostnaden 750 kroner:

Påmelding kan du gjøre her.

Vanligvis har Østlandsavdelingen hatt sitt årsmøte på sommeren, men det er mer praktisk og hensiktsmessig å ha det tidlig på året.

– Årsberetning, regnskap og budsjett følger hverandre på en bedre måte. Vi har ikke behov for å vente til juni for at regnskapet skal bli godkjent, sier styreleder Heidi Bergsveen.

Hold av datoer

Det blir som vanlig flere arrangementer i løpet av våren. Du kan allerede nå sette av følgende datoer i kalenderen, i tillegg til årsmøtet:

20. mars: LogistikkNerdene på Restaurant Sumo, Solli Plass
Uke 16: Bedriftsbesøk – mer info kommer
29. mai: Logistikk 2024 i samarbeid med Moderne Transport og Logistikk Inside på Vika Kino.

Seniorforeningen har selvsagt også sine faste møter på hver siste tirsdag i måneden på Dovrehallen i Storgata. Følgende datoer er klare. Her vil også mer detaljert program bli presentert innen kort tid:

30. januar
27. februar
30. april
28. mai
18. juni
27. august
24. september
29. oktober
25. november

Torsdag 21. desember 2023 arrangerte Logistikkforeningen Vestlandet medlemsmøte og julemiddag hos Hotel Zander K i Bergen. Åge Jensen og Daniel Namdal fra AMK hos Haukeland Sykehus holdt et interessant innlegg om hva som foregår i kulissene når du ringer 113.

Finn T. Lien
Christian S. Hald

Etter medlemsmøte ble det utdelt æresmedlemskap til Finn T Lien og Christian S.

Sammen med en håndfull andre logistikere fra Bergens regionen tok Finn T. Lien initiativ til å starte Logistikkforeningen avd Vestlandet (Den gang Norsk Transportøkonomisk Forening Avd Vestlandet) i 1993. I likhet med Finn T. Lien var Christian med å starte opp Logistikkforeningen Avd Vestlandet.

Parallelt med sitt engasjement og verv i foreningen var Finn også primus motor for Logistikkstudiet ved den gang Bergen Ingeniørhøyskole, i dag Høyskolen på Vestlandet.  Finn underviste i en årrekke i ulike logistikk fag ved Høyskolen deriblant innen fagene Transportøkonomi og Transport- og Distribusjonsplanlegging.  Finn har gjennom alle de 30 årene Vestlandsforeningen har eksistert vært et aktivt medlem og viktig talsmann for logistikk som fagområde.

Christian har uavbrutt i 30! år sittet i lokal styret og har like lenge fungert som kasserer for lokalforeningen, og har uten tvil bidratt langt mer enn hva som normalt kan forventes.Christian Hald fungerte også i 5 år som styremedlem og kasserer for Hovedstyret i Logistikkforeningen i perioden fra 2002 – 2006. Gjennom sitt lange engasjement i lokalstyret er det ingen som kjenner foreningen og dens historie bedre enn Christian

Gratulerer til Finn T Lien og Christian S. Hald med vel fortjent æresmedlemskap.

Tradisjonen tro inviterer Logistikkforeningen Vestlandet sine medlemmer til juleavslutning torsdag 21. desember kl 17:00 hos Zander K Hotel.

Har dere tenkt over hvor viktig det er at logistikk og kommunikasjonssamarbeidet flyter godt, når det står om liv og død?

Kl 17:00 vil Akuttmedisinsk kommunikasjonsknutepunkt AMK hos Haukeland Sjukehus, holde et innlegg for oss om hva som foregår i kulissene når du ringer 113.

Deretter blir det julemiddag kl 18:30 i restauranten.

Påmeldingsfrist til julemiddag er onsdag 6 desember og deltakelse koster 495 kr. Deltakelse blir belastet via medlemskontigent.

Påmelding sendes til vestlandet@logistikkforeningen.no

Logistikkforreningen avd Møre & Romsdal har gleden av å invitere til årets siste samling den 6.desember på Pir Cowork i Ålesund sentrum.

Tema for dagen er Flatholmen havneanlegg, og utviklingen som foregår der på gods- og fiskerihavnen.

Agenda for dagen: 

13:00 – 13:15 Oppmøte & mingling
13:15 – 13:30 Velkommen – v/ Styreleder Steinar Abrahamsen
13:30 – 14:30 Havnedirektør, Ole Christian Fiskaa, forteller om utbyggingen på Flatholmen og fremtidsplanene
14:30 – 14:50 Tyrholm & Farstad v/ Jan Arve Hoseth – ” Ny logistikkterminal på Flatholmen – Posisjonering for videre vekst»
14:50 – 15:10 Brødrene Sperre  – bruker av Flatholmen
15:10 – 15:30 Mingling
15:30 – 16:00 Tore Kultorp i Bring presentere Maersk prosjektet på Flatholmen

Etter det faglige ved Pir Cowork, beveger vi oss videre til Apotekergata no. 5 på Brosundet Hotell klokken 17:00 hvor vi nyter en nydelig treretter i vakre Brosundet.

Middagen er forbeholdt medlemmene i Logistikkforreningen. Vi har begrensede plasser, så ikke nøl med å melde deg på

Frist for påmelding: Onsdag 29. November, 12:00.

Tirsdag 7. november er det igjen tid for Logistikkdagen. Med fokus på Nasjonal Transportplan vil vi diskutere problemstillingen rundt viktig infrastruktur i regionen sammen med aktuelle politikere. Vi tar også opp diskusjonen rundt fremtidige drivstoff og hvordan vi kan få mer gods fra vei til sjø.

I år som i fjor inviterer vi til den viktigste møteplassen for transport- og logistikkbransjen i Rogaland. De politiske utfordringene skaper stadig nye utfordringer for samferdsel verden over. Logistikkdagen byr på aktuelle og innovative innlegg som skaper muligheter. Kom og møt folk fra næringen, få gode samtaler, nydelig mat og faglig påfyll av hva som er de nye trendene. 

Hege Økland, fra Iverson vil fortelle om utviklingen av et storskala produksjon av grønn ammoniakk i Sauda. Steinar Madsen, fra Maritimt Forum, vil gi en status på hav som skjer innen hydrogen. Vi har med oss Carl-Erik Kullmann fra Enova til å vise frem insentiver for bærekraftig drivstoff. 

Bedrifter som Westport, SR-group og Rema distribusjon vil fortelle sine utfordringer med at veiprosjekter som ferjefri E39, Hove-Osli, Tverrforbindelsen, E134, Transportkorridorvest og Smiene-Harestad ikke blir realisert og prioritert. Før vi tilslutt inviterer til debatt med relevante politikere. 

Hovedsponsorer fro Logistikkdagen 2023 er Logi Trans og Stavangerregionen Havn.

Logistikkdagen 2023 er den største logistikkonferansen i Rogaland, og arrangeres i et samarbeid mellom Logistikkforeningen, NHO Logistikk og Transport, Maritimt Forum og Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Tid og sted: 7. november, Quality Hotel Residence, Sandnes

Påmelding på Næringsforeningens sider: HER

Program

08.15 Registrering og mingling

09.00 Velkommen, ved komiteleder Renate Brynhildsen.

09.10 Samferdselspolitiske utfordringer i Rogaland, ved Lasse Anfinsen Fredheim, Leder samferdselsutvalget, Rogaland Fylkeskommune.

09.30 Bolk 1 Mer gods fra vei til sjø – en utopi?

Hva gjør dere for å påvirke vareeier til å velge sjø? ved Ronny paulgaard-Pettersen, dalgigl leder i Tellus Logistics.

Hva kan havnene bidra med å få gods fra vei til sjø? ved Åsta Vaaland Veen, teknisk sjef i Stavangerregionen havn og Kristine Edvinson, foretningsutvikler i Karmsund havn.

Hvilke tiltak lønner seg? ved Jørn Askvik, daglig leder i Shortsea Promotion center.

Hva er avgjørende for å velge båt framfor bil? Ved Stig Gunvaldsen, Skretting.

10.50 Bolk 2 Nasjonal transportplan og infrastruktur

E39

Hove-Ålgård

Tverrforbindelsen, ved Ole Anders Johnsplass, Rema Distribusjon

Transportkorridorvest og Smiene-Harestad, ved Kristian Løvaas, Westport.

E39 nordover og E134, ved Over Erik Vika, Sikkerhetsrådgiver SR-Group.

Panelsamtale

13.00 Bolk 3 Fremtidens drivstoff – Hva skal vi satse på?

Hydrogen, Roy Kristensen, Assistent CEO, SR-Group.

Grønn ammoniakk, ved Hege Økland, Iverson

Hydrogen, ved Steinar Madsen, Maritimt Forum

Insentiver, ved Carl-Erik Kullmann, Enova

Terje Halleland (Frp), medlem i Energi- og miljøkomiteen

14.30 Takk for i dag!

Torsdag 16. november samles vi igjen på Restaurant Sumo Solli Plass for årets julemarkering på Østlandet. Samtidig skal vi LogistikkNerde om last mile.

Julesamlingen pleier å være et av årets høydepunkter for Østlandsavdelingen og også i år slår vi det samme med årets siste utgave av LogistikkNerdene.

Vi samles 17.30 til nerding om Last Mile-logistikk. Her får vi besøk av Marius Skjørberg fra den norske tech-leverandøren Zendera. Zendera har brukt over 600 timer ute i felt for å lære norske transportører å kjenne, og for å lage et digitalt kjørekontor som de kan ta i bruk. De har sett hvor skoen trykker, og hvor mange går seg vill og hvilke løsninger som finnes. Her blir det mulighet for mange spennende og lærerike samtaler.

Fra cirka klokken 19.00 serveres maten, som består av mange ulike småretter og sushi fra Restaurant Sumos meny.

Påmeldingsfrist til julesamlingen er mandag 13. november, og deltakelse koster 750,- kroner. Dette inkluderer mat og velkomstdrink, mens drikke til maten bestilles og ordnes selv ved bordet.

Meld deg på så fort du kan, og senest 13. november, ved å klikke her.

Tradisjonen tro, det blir julemøte i Logistikkforeningen avd. Trøndelag i år også.

Julemøtet avholdes på E.C. Dahls Pub og Kjøkken tirsdag 14. november fra kl. 18.00.  

Program for julemøte:  

  • Bocuse d’Or i Trondheim i 2024, ved prosjektleder May Britt Hansen
  • Røroskonferansen 2024, ved styreleder Trine L. Brendryen
  • Middag

Bocuse d’Or er en stor begivenhet for Trondheim, og det blir utrolig interessant å få innsikt i forberedelsene, organiseringen og betydningen dette prestisjetunge arrangementet har for byen og regionen.

Så sett av tiden i kalenderen!