Vellykket webinar


Den 24. november holdt Logistikkforeningen et webinar i samarbeid med Kolonial.no og Milrab.no. Her fikk vi et lite innblikk i hvordan og hvorfor, logistikk er en konkurransefordel. Gikk du glipp av dette webinaret? Da har du nå sjansen til å se det på nytt ved å følge denne lenken: Webinaret ser du her

Vi har i tillegg gjort en liten oppsummering av de spørsmålene og svarene vi fikk under selve webinaret, som du kan lese nedenfor.

Spørsmål til Kolonial.no: Hvordan organiseres inntransporten til Kolonial sine lager fra leverandører? 

Svar: Inntransport er foreløpig et av de områdene der «volumet» er lavest og også det leddet som håndteres mest manuelt i dag. Vi har en kombinasjon av inntransport fra Rema Distribusjon og direkte transport fra enkelte leverandører. Dette er også et spennende område vi ønsker og optimalisere i større grad fremover, særlig nå som vi også skal hente pakker hos nye samarbeidspartnere.

Spørsmål til Milrab.no: Kult med Kolonial partnerskapet! Plukker de opp varene på deres lager, eller leier dere plass hos Kolonial.no?

Svar: Kolonial.no kommer innom vårt lager daglig og henter forsendelsene. 

Spørsmål til Kolonial.no: Hva bruker dere til ruteplanlegging? 

Svar: Vi gjør ruteplanlegging flere ganger gjennom døgnet, men ordre som har cut-off 23:59 planlegges like etter midnatt. Vi har brukt EoE sin løsning som nå er kjøpt opp av Posten/Bring. Videre har vi sett at dette er et så viktig område for oss at vi kommer til å fortsette med egenutviklede løsninger.

Spørsmål til Kolonial.no og Milrab.no: Det er ikke noen tvil om at tette partnerskap og det å bygge økosystem er nøkkelen fremover. Hvordan vurderer dere hva som skal eies og utvikles internt, og hva som kan outsources til partnere? Eks: at Milrab bruker Kolonial.no på distribusjon, eller at Kolonial.no bruker Relex på innkjøp.

Man må skjønne hvilke deler man absolutt må lykkes med og hva som andre kan gjøre bedre. For vår del er formel1 logistikk og håndtering av leveringskompleksitet (kjøl/frys/tørr) en forutsetning for lønnsomhet. Dette har vært helt avgjørende for oss å eie selv, da ingen andre har kunnet levere det vi har hatt behov for. Dette har også gitt oss et konkurransefortrinn innen dagligvare, men også gitt oss muligheter til spennende samarbeid med Milrab. 

For vår del blir det en vurderingssak for hver case. Finnes løsningene, kompleksitet, hvor godt passer det vår drift og hva er kostnadene. Så tenker jeg at gode samarbeid når det kommer til å utvikle nye løsninger er helt key.

Spørsmål til Kolonial.no: Kan du røpe hvilken teknologileverandør dere har valgt og hvilken «teknologi grad» det er planlagt for på det nye lageret i Lier?

Svar: Den viktigste teknologileverandører vi har valgt er vår egen Produkt og Tech avdeling. Og i forhold til teknoligrad så gjennomsyrer det egentlig alt vi gjør. Om det så handler om å få en robot til å gjøre jobben sin eller gjøre en sjåfør i stand til en mest mulig effektiv levering med høy kvalitet på en morsom måte.

Spørsmål til Kolonial.no: Foregår planleggingen automatisk eller har dere folk på jobb til planlegging ved midnatt?

Svar: Vi har operasjon 24/7 så planlegging skjer i etterkant av cut-off døgnet rundt. 

Spørsmål til Kolonial.no: Hva tenker dere i Kolonial om utfordringen omkring vekst vs rekruttering/kompetanse/kapasitet på distribusjon?  

Sjåførene er en vår viktigste ambassadører og de som fronter våre merkevare hver dag. At de har gode arbeidsforhold, blir sett og hørt, får gode verktøy og trives på jobb er avgjørende. Når våre sjåfører føler seg som superstjerner og har gode dager på jobb, så blir rekruttering lettere. I tillegg jobber vi aktivt med å gjøre det lett og komme på nivå kompetansemessig gjennom gode on-boarding løsninger.

Har du flere spørsmål til Kolonial.no eller Milrab.no? Send oss gjerne en mail til ostlandet@logistikkforeningen.no, så skal vi prøve å videreformidle dette til disse aktørene.