Klart for Logistikknerdene

,

Logistikknerdene

For å bli en god logistiker trengs god generell kunnskap om hvordan transport og logistikk fungerer. Men bransjen er bred, og i de fleste stillinger trengs en god del spisskompetanse i et særegent felt i tillegg. Det er en fordel å være litt nerd på ett bestemt område.

Det tenker Logistikkforeningen Østlandet å hjelpe til med. I løpet av 2022 skal foreningen arrangere en rekke treff på Restaurant Sumo på Solli Plass i Oslo, med et unikt og svært spisset tema hver gang. Se program for første halvår 2022 nederst!

Konseptet kalles Logistikknerdene, og første arrangement er allerede 11. januar. Da skal temaet være råvare.

– Tanken er at dette skal være interessant og lærerikt for noen få. Om det kommer veldig mange har vi egentlig bommet, ler Dagfinn Bang-Johansen, som sitter i styret i lokallaget.

Blant de du vil møte på den første kvelden, og som vil fortelle om sine råvareutfordringer og -løsninger, er Lars Smedstuen fra Smedstuen Gård. De driver med kjøtt og et par stikkord vil være korte ledetider og kort holdbarhet.

Første kveld er planlagt 11. januar 2022. Med nylige covid-restriksjoner er det per dags dato usikkert om det lar seg gjøre å gjennomføre et fysisk møte. Dersom det viser seg å være umulig, bli det en samling via Teams.

Påmelding gjøres her.

INITIATIVTAGER:
Erfan Hesamadini.

Tenke høyt sammen

Det er Erfan Hesamadini som står bak ideen om Logistikknerdene, og han tar på seg rollen som tilrettelegger.

– Vi ønsker å skape en atmosfære hvor folk kan tenke høyt sammen og legger power-point presentasjoner ved døra. Her skal man kunne diskutere utfordringer, muligheter, bli kjent med spennende folk i spennende stillinger, sier Hesamadini.

Målet er å lage et lavterskeltilbud for foreningens medlemmer, som likevel kan bidra til å gi godt faglig påfyll.

– Og om du ikke ser at teamet treffer deg direkte, så kanskje du har en kollega som kan ha nytte av det, og sende vedkommende i stedet, sier Bang-Johansen.

Møtes på Solli Plass

Han og Hesamadini ser for seg opptil 12 nerdemøter i løpet av året, der temaene utvikler seg å følge en forsyningskjede. Tanken er som hovedregel å møtes andre tirsdag i måneden på Restaurant Sumo på Solli Plass fra klokken 18.

Temalisten ser foreløpig slik ut: Råvare, produksjon, innkjøp, import, lagerlokasjon, lagerrutiner, mangfoldsledelse, netthandel, transport, reklamasjon, resirkulering og målsetting.

Dette blir et «come as you are»-arrangement med enkel logistikknerding rundt alle slags temaer. Det blir dialogbasert og gjerne lufting av utfordringer, men også gjerne med konkrete løsninger. Og ofte vil nok teknologiske løsninger være et tema, men ikke utelukkende. Det ligger mye nerding og god logistikk bare i å jobbe smart, ikke nødvendigvis med den mest avanserte teknologien.

– Vi føler at det ofte blir så stivt i hverdagen, alle har stort sett et eller annet å selge. Her ønsker vi lave skuldre og mulighet for å utveksle gode og dårlige erfaringer, sier Hesamadini.

Slik ser programmet ut frem til sommeren:

11. januar: Råvare
8. februar: Produksjon
8. mars: Innkjøp
5. april: Import
10. mai: Lagerlokasjon
14. juni: Lagerrutiner

Sted: Sumo Restaurant på Solli Plass
Tid: Kl. 18:00

Tidspunkt, sted og tema kan endres, så følg med på Logistikkforeningen.no