Digital Transport & Logistikk 2020

Spennende konferanse på nett

E-handel nye startups, grønne løsninger og ettervirkningene av vårens Covid- 19 pandemi er noen av temaene på den digitale utgaven av Transport & Logistikk 2020 den 19. og 20. oktober. Årets konferanse blir ulik alle de foregående 62 årene når vi kun legger vi opp til en digital deltagelse, forteller Jo Eirik Frøise, prosjektleder for Transport & Logistikk 2020.

Grunnet koronasituasjonen kunne vi ikke møtes som planlagt på Gardermoen. Ved å gjøre en del av konferansen digital åpner vi opp for at enda flere kan delta på en måte som vi blitt vant med de siste uker og måneder. Vi gleder oss allerede til å treffes på den digitale møteplassen vi gjennom noen hektiske dager og uker nå har laget, forteller Frøise.

Noen ting forblir likevel de samme – først og fremst kvaliteten på det faglige innholdet som tidligere transportdeltagere har blitt vant til. Vi har allerede booket fantastiske forelesere som er de fremste i sine felt.

Logstikkforeningen har siden 2005 vært en del av Norges største konferanse for logistikkbransjen. Vi oppfordre derfor at flest mulig av våre medlemmer som har mulighet, deltar på årets digitale konferanse. Det er laget et godt og spennende program som har stor relevans for mange av våre medlemmer, sier Maiken Kallesen, Styreleder i Logistikkforeningen Avd. Østlandet.

Hareide og Rotevatn klare for den digitale konferansen

To statsråder er allerede klar for den digitale Transport & Logistikk 2020. Samferdselsminister Knut Arild Hareide er med i åpningssesjonen for å rette søkelys på et ferskt statsbudsjett for samferdselssektoren. I tillegg kommer miljøvernminister Sveinung Rotevatn for å fortelle om hva regjeringen gjør vedrørende Klimakur 2030 og transport noe transportbransjen må forholde seg til frem mot 2030.Få en praktisk tilnærming til hva du møter senere i arbeidslivet, innspill til oppgaveskriving fra kunnskapsrike ledere basert på kompetanse og erfaringer samt knytte til deg et større nettverk i logistikkbransjen.

E-handel og startups

E-handelen blomstrer i Norge. I 2019 kjøpte nordmenn varer for 163 milliarder kroner på nettet. Nå får norske kunder og netthandelsaktører et flere spennende alternativ for henting og levering av pakker. Hvorfor er strategiske allianser mellom etablerte bedrifter og startups aktuelt i dag? Hva gjør at det er et relevant tema i Norge? Flere store bedrifter har valgt å gå inn i samarbeid med startups de siste årene, dette har også mange av de store transportselskapene. I kanskje konferansenes mest spennende sesjon får vi høre om hvordan fire norske startups har jobbet og hvordan de ser på fremtiden. Vi treffer; Buddy Mobility, Homeboxx, Dønn Grønn og Zoopit.

Fremtidsutsikter etter pandemien

På konferansens første dag vil også NHOs sjefsøkonom Øystein Dørum stille på konferansen og gi deltagerne et lite blikk inn i krystallkulen om fremtidsutsiktene og status for Norge etter vårens korona-nedstenging av næringslivet, sammen med NHO Logistikk og Transport sin administrerende direktør Are Kjensli og Norske Havner sin fagdirektør Arnt Einar Litsheim som også vil fortelle litt om hvordan de ser på fremtiden for transportnæringen. Dette vil garantert være et spennende spor for både kommuner og havner langs kysten.

Når vi nå måtte avlyse årets fysiske konferanse så er jeg helt sikker på at vi med det gode programmet, vil få kjempeflott digital konferanse. Avslutter en optimistisk prosjektleder av Transport & Logistikk 2020.09.15

Program og påmelding finner du her: konferanse.info