Logistikkprisen 2016

Tildelt Orkel, ved daglig leder Jarl Gjønnes

Logistikkforeningen.no avd Trøndelags Logistikkpris ble, tradisjonen tro, utdelt under festmiddagen på den 42' Røroskonferansen. Prisen ble første gang delt ut i 1989, og henger meget høyt i midt-norsk transport-og logistikkbransje.

I jurybegrunnelsen heter det blandt annet at "årets prisvinner er typisk norsk ved at virksomheten startet i det små, denne gangen i en liten smie. Reparasjon av teknisk utstyr for naboer og kjente med fokus på kvalitet og skreddersøm for kunden var hovedgeskjeften fra starten av i 1949. Bestefar Johan startet det hele, men i dag har sønnen tatt over som administrerende, mens hans sønn igjen er fabrikksjef og med i ledelsen. Det er altså tredje generasjon i en virksomhet som sysselsetter 85 ansatte og omsetter for 200 millioner kroner og med en meget god lønnsomhet. De leverer til kunder i 50 land og opererer på alle kontinenter.

Med innovasjon og kompetanse basert på erfaring fra egen gård har de ansatte utviklet geniale logistikkløsninger for norsk, og etterhvert hele verdens landbruk.  de har 10 ansatte sivilingeniører som kun driver med FOU, for å ligge i forkant.

Årets prisvinner har også valgt å ta egen medisin; gjennom målrettet utvikling har logistikken i egen virksomhet blitt kraftig ryddet opp i og forbedret, noe som vil sikre framtidig industriproduksjon i landbruksbygda. Prisvinneren tar også ansvar for framtidig kompetansebygging innen logistikk, og er aktiv bidragsyter gjennom forelesninger og omvisninger for studenter ved NTNU.